Oppskrift: verdens beste kanelknuter

Kanelbolle, kanelsnurr, kanelknute – kjært barn har mange navn. Kanelboller er noe av det aller beste jeg veit, og etter å ha prøvd denne oppskriften vil jeg kun ha disse! De krever en god del heving, men det er også derfor de blir så sinnsykt luftige og helt uten gjærsmak! Personlig kunne jeg godt vært enda rausere med kanelbruken så husk, bruk mer enn du tror du trenger!

Ingredienser til ca. 20 knuter:

  • 5 dl melk
  • 130g smør
  • 130g melis
  • ca. 800g mel
  • 12,5g gjær (en kvart pakke)
  • 2 ts kardemomme
  • 1/2 salt
  • Smør, kanel og sukker til fyll

Start med å elte melk, melis, mel og gjær i ca. 5 minutter på lav hastighet. La så deigen hvile i 30 minutter før du tilsetter smør i terninger, salt og kardemomme. Elt videre i 5-10 minutter, slik at deigen blir smidig og fin. Når deigen kjennes fin ut øker du til høy hastighet i ca. 1 minutt for å få opp temperaturen i deigen. Dekk så til bollen og sett den på et lunt sted for heving. Deigen skal heve til dobbelt størrelse, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Del deigen i to og kjevle ut en del om gangen (eventuelt klem den ut, hvis du ikke har kjevle #løsningsorientert) Dekk deigen med så mye smør, sukker og kanel du måtte ønske før du bretter den til halve størrelsen. Når du har gjort det deler du den opp i strimler på ca. 2 cm, jeg fikk rundt 9 strimler per deigbit.

Hver del tvinner du noen runder rundt før du lager en knute på de. Alle mine knuter ble ikke like fine, men etter hvert finner du en teknikk på det. La så bollene etterheve i 30 minutter før du pensler de med egg. Dryss gjerne over litt perlesukker, eller vanlig sukker og kanel på toppen hvis du ønsker det!

Stek herlighetene midt i ovnen på 230g i ca. 10 minutter, men følg godt med på de! Det første brettet mitt ble litt for godt stekt.

Da gjenstår det bare å si velbekomme!

Disse overgår alle andre boller, kanelboller og skolebrød jeg har lag tidligere, og fra nå av blir dette fast oppskrift på grunndeig for søt gjærbakst. Trikset er å gi deigen mer tid til heving og heller redusere mengden gjær, ingenting er kjipere enn å sette tennene i et bakverk som smaker gjær! Så jeg håper dere prøver de ut denne neste gang dere skal bake, dere vil ikke bli skuffet!

17 kommentarer

Siste innlegg