Oppskrift: varm chilikakao

Høsten er for meg synonymt med sofakos, en stor kopp varm drikke og et mykt pledd. Jeg elsker te og har nok te til å åpne en liten te-shop, men av og til synes jeg det er gøy å prøve noe annet også. Varm kakao med chili har jeg hatt lyst til å prøve en evighet nå og endelig i går fikk jeg lagd meg en kopp. Det var skikkelig godt med en kopp litt spicy kakao, chili og sjokolade går jo utrolig godt i sammen. Dere husker sikkert den sjokoladen Freia hadde for et par år siden med nøtter og chili, H.E.R.R.E.G.U.D så god den var! Så hvis du var fan av den håper jeg du tester ut denne kakaoen også!

Ingredienser til en stor kopp:

  • 1/2 chili (uten frø)
  • 2,5 dl valgfri melk
  • 1 ss 100% kakao
  • 30g mørk sjokolade (gjerne 70%)
  • 1 ss honning
  • 1 ts 100% vaniljepulver

Del chilien på langs og ta ut frøene, legg den i en kjele sammen med resten av ingrediensene og kok opp. Fjern chilien og server, gjerne med krem på toppen hvis du ønsker det.

Nam! Dette var så godt, så hvis du er litt lei vanlig kakao MÅ du prøve denne her. Den har en ganske sterk kakaosmak og er ikke så veldig søt, så hvis du vil ha den mildere tar du i mer melk og mer Sukrin Gold for å få den søtere. Hvis du er litt redd for chilien kan du jo alltids teste denne oppskriften her med peppermynte isteden.

18 kommentarer

Siste innlegg