Oppskrift: varm eplesider

I morgen er det Epledagen, og selv om det kanskje ikke er den viktigste dagen i året er det klart vi må feire! Epletrærne bugner av deilige epler om dagen og det må man benytte seg av. Forrige gang jeg var hjemme hos mamma stakk jeg derfor innom oldemors hage å plukket med meg en pose epler, og nå var det på høy tide å bruke noen av de. Denne oppskriften er god for en vond hals, og er en skikkelig kosedrikk du kan unne deg på en ukedag! Håper det smaker .

Sjekk gjerne ut oppskriften på eplechips her

Ingredienser til ca. 2 liter:

  • 6-8 epler (jeg brukte 2 store grønne fra butikken og 6 små fra epletreet)
  • 1,5 appelsin
  • 3 kanelstenger
  • 1 hel muskatnøtt
  • 1 ts nellikspiker
  • 1,7 l vann
  • Sukker, honning eller annen søtning etter ønske

Kutt opp epler og appelsin i båter og legg de i en stor gryte, du trenger ikke å skrelle hverken appelsinene eller eplene. Fyll opp med vann, og tilsett kanelstenger, muskatnøtten og nellikspikrene. La det koke i to timer, husk bare på å røre litt av og til! Etter et par timer begynner frukten å bli veldig myk så bruk en potetpresse å skvis frukten med, da får du med mest mulig av saften. La det så småkoke videre en times tid.

Avkjøl gryten før du siler ut sideren i ønsket oppbevaring. Jeg anbefaler dere å bruke en metallsil, jeg hadde ikke det tilgjengelig og det tok veldig lang tid å sile gjennom kjøkkenhåndkle! Når du har fått ut all saften er det bare å smake til med søtning. Husk å varm den opp igjen før servering.

Ready!

Dette var som sagt godt for en sår hals, så hvis du kjenner at høstforkjølelsen er på vei ville jeg lagd meg porsjon av denne!

Sideren holder opp til 5 dager i kjøleskap, men så lenge tviler jeg på at den holder for denne er GOD! Jeg skal ta meg en kopp i kveld og kose meg med dramaet til Kardashian-søstrene, hundre prosent avslapping på en fredagskveld.

15 kommentarer

Siste innlegg