Tips for en forkjølelsesfri vår

Nå som våren står for tur er det ofte litt for fristende å kaste den tykke jakken og kle seg litt lettere. Det er jo så deilig å ta av seg noen lag etter an lang vinter, men det er også på denne tiden mange blir syke. Her hjemme har Matias akkurat blitt bra etter et par uker med forkjølelse og hjemme i påsken lå mamma rett ut. Selv har jeg faktisk klart å holde meg unna i år og det planlegger jeg å fortsette med. Rennende nese, sår hoste og feber er ikke akkurat det som står øverst på ønskelisten akkurat nå, så jeg gjør alle mulig grep for å holde meg frisk. Jeg tenkte derfor å dele en liten liste med tips med dere, så kanskje dere også slipper unna forkjølelsen.

Behold klærne på 

Jeg er litt redd for å høres ut som en bestemor her nå, men det faktisk viktig å ikke gå rundt å fryse hele dagen. Det er jo så fristende kle seg lettere, men det er veldig dumt å risikere å bli syk og dermed måtte holde seg inne bare fordi man tok på vårjakka litt for tidlig.

Variert kosthold og nok vann

Et sunt og variert kosthold gjør godt for kropp og sinn, så pass på å få i deg alle vitaminene og mineralene du trenger i løpet av en dag. Hvis du synes det er vanskelig å nå dagsbehovet med frukt og grønt gå til innkjøp av en juicemaskin! Du trenger ikke kjøpe den dyreste maskinen på markedet for å lage sunne og næringsrike juicer. Nok vann er også et must da det hjelper til med å rense kroppen for avfallsstoffer, i tillegg til at det holder deg hydrert.

Hvil ut

For å fungere optimalt i hverdagen er selvfølgelig nok søvn viktig, men det hjelper også til med å holde deg frisk. Hva som er riktig antall timer søvn blir visst forskerne aldri enige i, noen mener 6, andre mener minst 8. Jeg tror uansett det handler om å finne det perfekte antall timer for at akkurat du skal føle deg uthvilt og opplagt. For sover du for lite kan det over tid svekke immunforsvaret ditt. Så husk å prioriter søvn!

Pass på hygienen

Dette er jo en selvfølge, men å vaske hendene før du spiser og etter du har vært ute på offentlige steder er fort gjort å glemme. Det er veldig dumt, for Mattilsynet hevder nemlig at håndvask faktisk er det mest effektive tiltaket for å forhindre smittespredning. Så her gjelder det å ikke slurve! Hvis du skal spise ute og ikke har tilgang til en vask kan en liten flakse antibac være tingen. Ved utenlandsturer er dette med hygiene selvfølgelig ekstra viktig og jeg anbefaler å alltid ha med antibac ut. Det kan også være lurt å prøve å unngå å ta seg i ansiktet, på hendene våre samler det seg nemlig veldig mye bakterier!

Er du så uheldig å bli syk kan du sjekke ut denne teen mot forkjølelse.

Da håper jeg dere slipper unna forkjølelse og annet rusk i ukene som kommer, det er jo lite som er så kjipt som å måtte ligge inne å se på det fine været. I tillegg er jo perioden frem til sommeren tiden for eksamen, bachelor-innlevering osv. så det er jo ikke et tidspunkt som passer dårligere å bli syk enn akkurat nå. Men vi tar ikke sorgene på forskudd, gjør vi vel? Nei, det er bare å pakke seg inn vinterkåpen og drikke grønne juicer i lange baner så skal nok dette gå bra! Hehe

12 kommentarer
    1. Nei, jeg skal ikke blir syk…og BLIR sjelden syk…Selv uten Antbac 😀 Og jeg slurver noen ganger med tynn jakke for tidlig, men litt forkjøla blir jeg nok….men fort frisk igjen 🙂 Fine tips 🙂 Klemmer <3

    2. bra tips! =) veldig viktig å tenke litt på de tingene ja! er selv litt for glad i å gå ut å sette meg i litt for lite klær med en gang sola stikker frem og varmer godt. hehe. ha en fin kveld =)

    3. Så herlige tips! Jeg er skikkelig dårlig på det med klær, for jeg blir så utroolig lei av kåper til slutt osv. at jeg bare tar noe lettere selv om jeg egentlig bør vente. Jaja, har ikke vært syk ennå. Merker dessverre at jeg begynner å få liitt vondt i halsen, men skal prøve å unngå å bli syk! Som du sier er det ganske dårlig tidpunkt… Skal prøve å få i meg nok vitaminer og hvile, så unngår jeg det kanskje 🙂

    4. frodith: Blir heldigvis sjelden syk jeg også, men så prøver jeg å være flink med punktene over da. Om det hjelper eller ikke vet jeg ikke, men så lenge jeg holder meg fit for fight er jeg fornøyd ^^
      Klem i fleng <3

    5. annasylvelin: Haha, da er vi to! Det passer så utrolig dårlig nå på våren 🙂
      Åh, så utrolig kjipt 🙁 Håper ikke det blir like ille for deg i år som det var i fjor! Jeg hørte det var helt ekstemt for allergikere i fjor vår 🙁

    6. Vilde: Ja det er jo så deilig å endelig kunne kvitte seg med de store kåpene! Krysser fingrene for at du ikke har blitt syk, det er jo så frustrerende å måtte holde senga når solen endelig skinner ute 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg