Oppskrift: gulrot- og søtpotetsuppe

God kveld! Er det fler som sitter spikret til skjermen å ser på Mitt Dansecrew? Jeg er så usikker på hvem jeg heier på, skifter mellom Lisa og Fingern hver gang en av de har danset. Haha. Begge to er jo så flinke! Heldigvis er det ikke opp til meg å avgjøre. Mens vi venter på resultatet tenkte jeg bare å stikke innom med oppskrift på en supergod suppe til dere. Jeg har lenge hatt lyst til å lage gulrotsuppe, og da jeg kom over en oppskrift i Kamille måtte jeg bare teste. Jeg har halvert den, slik at den passer til to stykker og justert litt her og der så håper den faller i smak!

Ingredienser til 2 personer:

  • 600g gulrot
  • 1 liten søtpotet
  • 1/2 sitron
  • 0,6 dl grønnsaksbuljong
  • 1 rødløk
  • 2 hvitløksfedd
  • Olivenolje
  • 200g fetaost
  • 1 neve frisk koriander
  • 1 ss spisskummen
  • 2 ss paprikapulver
  • 1 ss hvithvinseddik
  • Salt og pepper

Start med å skrelle og kutte opp gulrøtter og søtpotet. Sett på buljongvannet til koking mens du freser finhakket løk og hvitløk i en kjele. Stek det blankt, før du tilsetter spisskummen og paprikapulver. Stek det i ca. ett minutt før du tilsetter gulrøttene, søtpoteten, revet skall av 1/2 sitron og buljongvannet. Kok til grønnsakene er møre og tilsett halvparten av fetaosten og saften av den 1/2 sitronen før du kjører suppen jevn med en stavmikser. Smak til med salt, pepper, hvitvinseddik og koriander. Ferdig!

Topp suppen med fetaost og server gjerne med ristet brød.

Dette er min nye favoritt på suppefronten og må nok likestilles med jordskokksuppe! Jeg gleder meg til å lage dette igjen, og jeg kjenner jeg har skikkelig lyst til å prøve meg på enda flere suppevarianter. Suppe er jo så godt når den der skikkelig fyldig og med masse smak, og det er virkelig denne her!

23 kommentarer

Siste innlegg