Oppskrift: jule-latte

Da Malin og jeg var i London i fjor levde nesten vi på den altfor søte gingerbread latten til Starbucks. Den var supersøt søt, men likevel skikkelig julete og god! Jeg har ikke smakt den siden jeg var der selv om jeg vet Starbucks i Norge også har den. Isteden prøvde jeg meg på en rekonstruksjon hjemme. Jeg har sett litt på oppskrifter på nett, gjort om litt her og der og etter et par forsøk endte jeg opp med noe jeg synes lignet på det jeg drakk på London-turen. Det er et helt år siden sist så om den er helt lik kan jeg ikke garantere, men god er den i hvert fall!

Ingredienser til en stor kopp:

  • 1/2 dl brunt sukker
  • 3 dl vann
  • 1 ts malt ingefær
  • 1/2 ts kanel
  • 1/2 ts vaniljepulver
  • 3 dl ferdig kaffe
  • 2 dl melk

Bland først brunt sukker, vann, ingefær, kanel og vaniljepulver i en kjele. Kok opp og la det stå å småkoke i ca. 15 minutter. Rør godt underveis slik at det ikke svir seg! Trakt kaffe i mellomtiden slik at den er klar. Når sukkerblandingen nærmer seg ferdig har du melken i en egen kjele og koker opp den. Husk på å visp godt hele tiden, melk svir seg nemlig veldig fort! Har du melkesteamer bruker du selvfølgelig det isteden, men denne metoden her fungerer godt for de som ikke har.

Ha så kaffen og sukkerblandingen i en stor kopp (selv om min er stor ble det faktisk ikke plass til alt) og bland godt. Topp det hele med melken. Det går fint an å tilpasse hvor søt du ønsker å ha den ved å ha i mer eller mindre av sukkerblandingen.

Da håper jeg det smaker!

38 kommentarer

Siste innlegg