Oppskrift: hjemmelagde knekkebrød

I går fikk jeg endelig fått rotet meg til å lage knekkebrød, det har jeg hatt lyst til å så lenge, men har aldri tatt meg tid. Oppskriften fant jeg på bloggen Fitliving, men jeg hadde ikke sammalt hvete så jeg byttet ut med sammalt spelt. Dette er en utrolig enkel oppskrift, og det eneste som tar tid er når røren hviler og når knekkebrødene steker. Jeg skulle jo egentlig lagt ut denne oppskriften i går, men på grunn av dårlig lys ble jeg ikke ferdig med bildene. Jeg ser jo nå at Fotballfrue la ut oppskrift på knekkebrød i går, hvor typisk er ikke det? Haha, av og til legger man ting ut samtidig som andre bloggere, men det får bare være. Håper dere liker denne oppskriften i hvert fall!

Ingredienser til 2 brett med knekkebrød:

  • 2 dl sammalt spelt
  • 2 dl havregryn
  • 2 dl havrekli
  • 2 dl solsikkefrø
  • 2 dl sesamfrø
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl kruskakli
  • 2 ts salt
  • 7 dl vann

Bland alle ingrediensene i en stor bolle og la røren stå å hvile i én time.

Fordel røren jevnt utover to bakebrett kledd med matpapir.

Sett brettene inn i ovnen på 185 grader i ca. 40 minutter. Underveis lukker du opp stekeovnsdøren for å slippe ut damp. Etter ca. 20 minutter tar du ut brettene og ruter opp knekkebrødene i ønsket størrelse.

Så er det bare å la de avkjøle seg på rist og nyte knasende gode knekkebrød.

Da håper jeg det smaker! Husk å oppbevar hjemmelagde knekkebrød i en metallboks eller en glassbeholder. Hvis du har de i en plastikkboks (med lokk) vil de bli myke.

18 kommentarer

Siste innlegg