Oppskrift: Eplemuffins

Nå er snart høsten over, i dag kom faktisk de første snøfnuggene i Oslo! Men jeg vil ikke gi helt slipp på høstens deilige råvarer ennå. Vi hadde igjen noen epler etter saftlagingen så jeg bestemte meg for å lage eplemuffins i dag. Oppskriften ble supergod så den må jeg selvfølgelig dele med dere! Det går fint an å bruke denne oppskriften til eplekake også, men da må du doble oppskriften og kanskje beregne litt lengre steketid.

Ingredienser til 6 muffins:

  • 1 egg
  • 70g sukker
  • 0,5 dl melk
  • 15g smeltet smør
  • 80g hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • 1 stort syrlig eple
  • Kanel
  • Muffinsformer

Start med å piske sukker og egg til eggedosis.

Når du har gjort det blander du melk med smeltet smør før du tar det over i eggedosisen. Tilsett melet og bakepulveret og bland til du får en fin røre. Vi hadde bare fullkornshvetemel så vår røre ble litt mørke i fargen, smaken er likevel helt lik så jeg kan anbefale å bytte til fullkornsmel der det er mulig.

Fordel røren i formene, de vil heve ganske godt så de trenger ikke være mer enn 1/3 fulle.

Dryss ett lett lag med kanel over røren før du dytter ned noen eplebiter. Ha over enda litt mer kanel før du setter inn, kanel er godt!

Stek de i ca. 25 minutter på 200 grader.

Dette ble så godt! Eplekake er en av de beste kakene jeg vet om, men jeg lager det aldri. Kanskje like greit, ellers hadde jeg spist den opp! Hehe. Denne røren her er litt mer passe for du får ikke mer enn 6 muffins.

14 kommentarer

Siste innlegg