Fem tips for å komme over dørstokkmila

Hvordan har det gått med treningen deres denne uka? Jeg er ganske fornøyd om dagen, og føler endelig at jeg har kommet inn i gode rutiner. Jeg skal ikke skryte på meg å være noen treningsnarkoman som aldri sliter med å komme meg opp av sofaen, tvert i mot, av de to årene jeg har bodd i Oslo er det først nå jeg har funnet et treningssenter jeg virkelig liker og fått tilbake gode rutiner. Og jeg regner med at jeg ikke er den eneste som sliter med motivasjonen av og til? Derfor har jeg samlet sammen mine beste tips til å overkomme dørstokkmila.

Pakk treningsbagen kvelden før 

Pakk bagen din og legg frem treningstøyet dagen i forveien! Når du går der hele dagen å ser at bagen står der har du vanskelig for å droppe den planlagte økten.

Tren ting du synes er gøy

Dette er kanskje et av de viktigste tipsene for min del. Jeg er ikke spesielt glad i løping, så hvis jeg har planlagt en løpeøkt på mølla er sjansen for at jeg dropper det mye større enn hvis jeg hadde meldt meg på en gruppetime. Prøv deg litt frem og finn ut hva du liker å trene.

Lag deg en treningsplan 

Har du vanskeligheter med å gjennomføre alle øktene du ønsker på en uke kan et tips være å lage en ukeplan. Legg inn både trening, jobb/skole og andre ting du vet skjer i løpet av uken. Med en sånn plan vet du når du har tid til å trene, for et par økter i uka har alle tid til!

Avtal trening med en venn 

Hvis du har en avtale med noen andre er det veldig vanskelig å droppe trening, samtidig som økten blir mye morsommere. Kanskje dere kan finne frem noen øvelser dere kan gjøre sammen?

Sett deg mål

Hvis du setter deg mål om å trene så og så mange økter i uken eller et visst antall økter på en måned kan du gi deg selv belønninger når du når de. Kanskje er det en ny tights du har siklet på i evigheter, er skoene dine veldige klare for utbytting eller kanskje du har lyst til å kjøpe deg litt treningsutstyr du kan bruke hjemme? Belønninger motiverer og jeg synes det er mye bedre med sånne type belønninger enn å unne seg mat eller godteri.

Dette er noen av tingene jeg gjør hvis dørstokkmila kjennes for lang. Kanskje du har noen andre gode tips? Så fort man kommer litt i gang går ting mye lettere, og jeg ser frem til en aktiv høst.

32 kommentarer

Siste innlegg