Oppskrift: Granola med nøtter og tranebær

Morgenstund har granola i munn! Haha, jeg har litt dårlig humor i dag! Det er mange ting jeg har lyst til å lage på kjøkkenet, og granola har stått på den listen altfor lenge nå. Mange skryter av hvor godt det er og hvor lett det er å lage, så da blir jeg jo nysgjerrig. Til min store glede sto det noen fine oppskrifter i denne månedens ShapeUp, så med litt tilpasninger har jeg kommet fram til en helt nydelig granola som blir et fast innslag i frokosten min fremover! Her har dere oppskriften.

Ingredienser:

  • 250g havregryn
  • 100g sesamfrø
  • 170g hakkede mandler
  • 30g hakkede cashewnøtter
  • 50g tørkede tranebær
  • 3 ss kokosolje
  • 1/2 dl honning
  • 2 ss kanel (valgfritt)
  • 1 ss vaniljepulver (valgfritt)

Mål opp havregryn, sesamfrø og de hakkede nøttene (ikke ta med tranebærene som på bildet).

Bruk så en stor stekepanne og smelt oljen før du tilsetter blandingen. Min panne var litt i minste laget så neste gang tar jeg det i to omganger. Husk å rør godt om hele tiden slik at det ikke brenner seg.

Tilsett honningen og la det steke til blandingen blir gylden, husk fortsatt på å røre godt.

Når fargen begynner å bli gylden er den ferdig og du kan legge det over på et bakebrett for avkjøling.

Når det har kjølt seg ned tilsetter du tranebær og drysser over krydder. Mengden jeg har foreslått synes jeg ble godt, men du kan ha i mer, mindre eller bytte ut med andre kryddertyper.

Så er det bare å finne noe å oppbevare godsakene i, husk bare på at boksen må være tett. Denne oppskriften gir ganske mye granola så jeg har fylt opp to glass på størrelse med det på bildet over, pluss en liten boks ved siden av.

Da gjenstår det bare å nyte! Her blandet jeg det bare sammen med yoghurt, men du kan tilsette denne i Kesam, Skyr, Cottage cheese, Biola osv. Tilsett litt ferske bær og du har en sunn og god start på dagen.

Jeg vet jeg alltid skriver at ting er SÅ godt når jeg deler oppskrifter med dere, men jeg ville jo ikke postet de hvis det ikke var godt. Så jeg gjentar meg selv nok en gang, dette må dere prøve! Kjempegodt, rimelig sunt og veldig enkelt å lage. Granola man finner i butikkhyllene er ofte veldig dyre og proppfulle av sukker, så her har du muligheten til å lage din helt egne for en billigere penge og samtidig vite hva du får i deg.

14 kommentarer

Siste innlegg