Mine beste studieteknikktips

Økonomitipsene i søndagens innlegg falt i god jord hos dere lesere, og i dag ligger faktisk innlegget ute på Lesernes VG! Så jeg tenkte dere kanskje ville ha flere studentrettede ting fremover? Jeg har i hvert fall ikke noe i mot det så nå har jeg funnet frem til et innlegg jeg skrev for ca. ett år siden om studieteknikkene mine. Det innlegget var veldig tungt skrevet så derfor reposter jeg det nå i en litt oppdatert form. Jeg har studert i to år og har i løpet av den tiden kommet frem til gode teknikker som fungerer for meg. Så da håper jeg at mine tips kan være til nytte for dere også.

Husketeknikker

Jeg vet mange har utrolig kreative måter å huske ting på og enkelte er så gode på å huske ting at de hevder seg i store konkurranser. Så god vil du nok ikke bli på å huske av de tipsene her, men jeg kan love deg at disse har hjulpet meg mye når det kommer til pugging.

Legg ord i forskjellige rom 

Det første du gjør er å velge deg ut et hus eller en leilighet du kjenner godt til, gjerne hjemmet ditt. Så må du begynne å legge ordene (i dette tilfellet de 10 første grunnstoffene i det periodiske system) i rommene. Det er lurt å følge en naturlig vei i huset ditt, så start med inngangen. Så må du tenke på hva du assosierer de forskjellige ordene (grunnstoffene) med. Det første grunnstoffet er hydrogen, og da tenker jeg på hydrogenbombe. Da ser jeg rett og slett for meg at det slippes en hydrogenbombe ved utgangsdøren til huset mitt. Videre kommer helium, da ser jeg for meg en halvtom heliumballong som ligger å svever i trappeoppgangen. Og slik fortsetter det, helt til du har lagt alle ordene i forskjellige rom. Det er nå 2 år siden jeg lærte meg dette, da brukte vi kanskje 5 minutter på det og jeg husker det fortsatt i dag! Metoden høres kanskje tungvinn og rar ut, men gi den et forsøk og jeg tror ikke du vil bli skuffet!

Post-it-metoden

En annen teknikk som har vært veldig fin å bruke frem mot eksamen er å skrive ned ting på post-it-lapper. Det bør være stikkord, korte setninger eller figurer ellers blir det vanskelig å huske. Lappene klistrer du opp på de stedene i leiligheten hvor du bruker en del tid. Et eksempel er å henge opp et par lapper på baderomsdøra eller på speilet. Da kan du stå å pugge til eksamen mens du pusser tennene. Det samme gjelder hvis du må vaske opp for hånd, heng opp lapper slik at du ser de fra der du står. Du kan jo like gjerne bruke tiden fornuftig mens du står der å skrubber? Det fine med denne metoden er at du ser disse lappene flere ganger om dagen og til slutt husker du alt som står der!

Hvordan komme igjennom pensum?

Det å komme seg igjennom bunken med bøker er ingen lett oppgave, i hvert fall ikke når det hele tiden kommer oppgaver og andre ting som må gjøres ved siden av. Men det lønner seg å ha lest den anbefalte litteraturen når du sitter å skal ha eksamen eller skrive semesteroppgave.

Ta notater i timen 

Mitt beste tips her er å ta notater i timen, eller i verstefall få læreren til å legge ut power pointen fra timen på læringsstedet deres. Hver forelesning er som regel knyttet til ett eller flere kapitler og det er lurt å bruke disse stikkordene som knagger å henge stoffet på. Når jeg leser har jeg alltid et word-dokument (eller penn og papir) foran meg for å notere hvis det skulle komme noe viktig. Når du har notatene fra timen fra før av får du mye gratis og det er bare å fylle inn ting du synes er viktig. Hvis jeg er borte fra skolen en dag og ikke får disse notatene bruker jeg mer tid enn nødvendig på å komme gjennom stoffet.

Dann en kollokviegruppe

Mange går sammen i kollokviegrupper og deler kapitlene mellom seg og det kan jo fungere, likevel merker jeg at det er stoffet du selv har jobbet med og bearbeidet som sitter best. Derfor vil jeg faktisk anbefale å prøve å komme deg gjennom på egenhånd. Det kollokviegrupper kan brukes til derimot er å diskutere stoffet etter man har lest. Dette er kjempesmart og man lærer masse av å drøfte ting med andre medstudenter. Et par venninner og jeg gjorde dette til nesten alle våre eksamener på Bjørknes og pensum satt veldig godt etter disse møtene.

Tomatmetoden

Denne teknikken går ut på å få en mest mulig effektiv arbeidsperiode når du leser. Det er fort gjort å bli distrahert av Facebook, mobiltelefonen og andre ting, så denne metoden har som hensikt å gjøre arbeidstid til arbeidstid og så kan du gjøre hva du vil i pausene. En arbeidsperiode er på 25 minutter så får du 5 minutter pause. Det kan være lurt å ha bestemt seg på forhånd om hvor mange aktive perioder man vil ha, slik at man vet hvor lang hele økten blir. Det er også viktig å ha fullt fokus disse 25 minuttene, ellers er hele poenget med øvelsen borte.

Hvordan lese til eksamen?

Aller først må jeg bare si at dette er metoden som fungerte for meg, og det er ikke sikkert dette er ideelt for alle. Men med denne metoden fikk jeg veldig gode karakterer det året vi hadde vanlige eksamener, nå savner jeg faktisk å ha eksamen og skulle ønske vi hadde det på HiOA. Jeg bruker forresten omtrent samme metode for å øve til foredrag. Og sist jeg skulle ha foredrag for klasen sov jeg ikke hele natten, aner ikke hvorfor, jeg fikk bare ikke sove. Hva tror dere skjedde? Jeg fikk helt hjerneteppe! Ble supernervøs og klarte ikke fremføre på en skikkelig måte. Veldig flaut og kjedelig, men det beviser i hvert fall at for meg er søvn et av de viktigste elementene for at informasjonen skal feste seg.

Det gjelder selvfølgelig å lese jevnt hele semesteret, men ca. en uke før eksamen begynner jeg å trappe opp lesingen. Da organiserer jeg stoffet og skriver stikkord/sammendrag av det som er viktig. Det er dog lurt å være sikker på hva som er relevant pensum og ikke, fordi etter disse sammendragene er skrevet leser jeg bare på de. Jeg leser gjennom de mange ganger og hører meg selv i de. Noen liker at andre hører deg, det har aldri funger så godt for meg. Kvelden før eksamen setter jeg meg ned å leser igjennom arkene mine så mange ganger jeg klarer, det er det aller siste jeg gjør før jeg legger meg. Jeg prøver også å komme meg litt tidlig i seng så jeg får meg en god natts søvn. På dette tidspunktet føler jeg at jeg ikke kan noen ting lenger, fordi jeg har lest veldig intensivt et par timer og all informasjonen er som grøt i hodet. Men SÅ kommer den hemmelige ingrediensen som ordner alt. Søvn. I løpet av natten skjer det noe magisk, alt jeg leste kvelden før har sortert seg fint på plass i noe jeg ser for meg er små informasjonsskuffer. Jeg står opp litt tidligere enn jeg må, leser igjennom sammendragene et par ganger, til en kopp med kaffe som kvikner meg opp. Jeg tar med meg en god niste bestående av brødskiver, frukt og kaffe, så drar jeg til skolen. Jeg sitter litt å småleser på skolen før eksamen starter og hører minst mulig på hva alle andre snakker om, det blir jeg bare forvirret av. Så kan eksamen bare begynne.

Tre gode råd for selve eksamensdagen 

  1. Les godt igjennom alle oppgavene. Vær sikker på at du har forstått hva oppgavene ber deg om, og husk å orienter deg om du skal svare på alle delene eller om du skal velge mellom A og B. Det er lite som er så kjedelig som å bruke tid på oppgaver du ikke hadde trengt!
  2. Skriv stikkord til hver oppgave på et kladdeark. Når jeg har lest igjennom alle oppgavene detter det alltid masse ideer inn i hodet mitt og da gjelder det få ting ned på papir så fort som mulig.
  3. Les igjennom besvarelsen din før du leverer. Sjekk at du har skrevet riktig, fått med alt, at kandidatnummer stemmer osv. Det er kjedelig å komme på at du har glemt noe etterpå!

Håper dette var gode tips dere får brukt for i det kommende semesteret og hvis du har noen gode studieteknikktips er det bare å fyre løs i kommentarfeltet! Del gjerne innlegget videre med andre studenter.

10 kommentarer
    1. Lurt med råd på sånt. Når jeg studerte leste jeg bøkene fra perm til perm når jeg skulle lese. Og likte det best sånn. Og deltok mye i prat i forelesningene 🙂 Ingen andre måter funket for meg. Skrev ikke notater en gang jeg 😀 klemmer <3

    2. Takk for helt supre tips igjen! Bruker mange av de samme teknikkene. Pleier ofte å tegne ting og henge opp enkle stikkord på vegger rundt om kring i hele hybelen. Så pugger jeg det alt jeg kan, og da jeg kommer til eksamen husker jeg gjerne at “det stod det om på kjøleskapet, det stod det om på baderomsdøren” osv. Haha 😉

    3. frodith: Ja, det virker som at de kommer til nytte i hvert fall 🙂 Ikke sant, det er mange forskjellige måter å gjøre dette på 🙂 Det beste er nok å finne den metoden som passer best for deg så tidlig som mulig i studieløpet også holde seg til den ^^
      Klem <3

    4. Thale Sunniva: Bare hyggelig, synes bare det er kjempegøy å høre at de er nyttige! 🙂 Kjempelurt! Da har du nesten kombinert den “legge ting i rom” og post-it-lappene 😀 Supert tips 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg