Dyrk dine egne urter

Den siste tiden har jeg lekt skikkelig husmor og gått til innkjøp av friske, fargerike blomster til leiligheten. Tidligere har vi bare hatt grønne planter, men nå som vi går mot litt lysere tiden tenkte jeg det kunne være fint å få litt mer farger i vinduskarmen. De nye blomstene har gitt mersmak og jeg har fått lyst til å plante noe selv. Valget falt til slutt på urter siden det faktisk kan brukes til noe fornuftig. Det er visst nå i månedene mars-mai de fleste urter bør planter så jeg håper det jeg har plantet kommer opp grønne og fine om en liten stund.

Jeg bestemte meg for å kjøpe inn tre typer urter; oregano, basilikum og gressløk. Så var det bare å få tak i potter og såjord før plantingen kunne begynne. Jorden og frøene er fra Mester Grønn, de hjelper deg med å finne riktig jord hvis du skulle være i tvil. De små skiltene er det lenge siden jeg har kjøpt så husker dessverre ikke hvor de er fra, men jeg vet TGR har noe som ligner.

Bakpå hver pakke står det hvordan du skal så de. Noen frø skal bare drysses over jorden, mens andre skal stikkes litt ned. Det står også forklart hvor mange frø du trenger å bruke, så det er ikke veldig vanskelig å plante.

Så er det bare å passe på å vanne og gi de nok lys. Kjenner jeg gleder meg skikkelig til det begynner å spire! Det er god følelse å kunne høste inn noe man har plantet selv og bruke det i mat. Da jeg var liten var jeg mye hos oldemoren min hvor vi hadde kjøkkenhage. Vi plantet alt fra gulrøtter til sukkererter og det var alltid veldig stas når ting var klart til å høstes. Gulrøtter fra egen hage er det beste som finnes!

22 kommentarer

Siste innlegg