DIY: sovemaske

Da kommer oppskriften på hvordan du kan lage din egen sovemaske! Hos oss har vi bare persienner på soverommet og med en lyktestolpe rett uten for vinduet vårt slipper det noen ganger litt for mye lys inn, derfor tenkte jeg kunne vært deilig å hatt noe som stenger lyset ute. Jeg testet den i går natt og den fungerer akkurat som den skal! Det er litt uvant å ligge med sånn maske og jeg kommer sikkert ikke til å bruke den hver dag, men på kvelder hvor lyset er ekstra irriterende, om sommeren og på reise kommer jeg til å bruke denne flittig. Under følger steg for steg hvordan jeg har gjort det og i bunnen legger jeg ved en mal.

Da jeg skulle lage denne hadde jeg glemt å kjøpe noe jeg kunne fylle den med, og siden det var lørdag kveld hadde jeg ikke noe annet valg enn å improvisere. Jeg brukte derfor en topp fra BikBok med innlegg som jeg har brukt kanskje en gang. “Innmaten” vrengte seg og den ble stygg etter første vask og da er det jo fint toppen kan brukes til noe annet. Meen hvis du vil slippe å lappe sammen fyllet slik du ser jeg har gjort på bildet over stikker du bare på Panduro Hobby å kjøper fyllmaterialet i ønsket tykkelse. Link her hvis du vil kikke litt på nett.

Klipp ut en stor nok firkant som dekker formen på masken. Brett stoffet rundt og sy det fast. For at du skal slippe å få stingene på forsiden syr du ikke helt igjennom fyllmaterialet.

Baksiden min ble ganske stygg etter at jeg hadde sydd fast det rosa stoffet så jeg brukte malen og klipte ut et hvitt tøystykke som kan dekke over det stygge. Sy den fast helt ytterst og prøv å lag fine sting. Husk igjen på å ikke sy helt igjennom masken slik at stingene vises på forsiden.

Neste steg er et bånd som holder masken på plass rundt hodet ditt. Her kan du enten velge å ha et bånd på hver side som du knyter bak hodet eller gjøre som meg og bruke en strikk. Skjørtet jeg kjøpte hadde en veldig fin blondekant med strikk i seg så jeg brukte bare denne. Sy båndet du velger fast på begge sidene av masken.

Og så var den ferdig! Hvordan du vil pynte den er opp til deg selv. Den er ganske fin som den er, men jeg har lyst til å gjøre noe mer utav den. Må bare se om jeg finner noe jeg kan stryke eller sy på først. Jeg tro i hver fall ikke jeg skal forsøke meg på noen broderinger, det vil ikke bli spesielt fint nemlig!

Her er malen jeg har brukt, høyreklikk på den og åpne i ny fane og forstørr den. Da skal den være i A4 format og du kan bare printe den ut. Hvis malen ser for stor eller liten ut for deg kan du lime bildet inn i et word-dokument og tilpasse størrelsen der.

29 kommentarer

Siste innlegg