2 oppskrifter med fetaost

Her kommer oppskrift på to småretter som man for eksempel kan servere på en jentekveld. Først ut er klassikeren; grønnsaker og dipp. Skal ikke skryte på meg at dette er revolusjonerende, men ved å putte litt fetaost i dippen ble den utrolig god! Det du trenger er:

  • 200g fetaost (jeg har brukt en med soltørkede tomater)
  • 4 ss melk
  • 1 ts sitronsaft
  • 1 fedd hvitløk
  • 1/2 ts oregano
  • litt fersk persille (kan bruke tørket også)

Alt du gjør er å mose fetaosten og blande det inn sammen med resten av ingrediensene. Jeg rev hvitløk for å få med hele. Så er det bare å servere med de grønnsakene du ønsker! Inspirasjon til oppskriften fant jeg på Arla.no, men jeg har gjort et par endringer, og det resulterte i en av de beste dippene jeg har smakt. Masse herlig smak! Den kan også brukes som dressing til salat eller på pizza.

Den andre retter er hakket mer avansert, og de har jeg valgt å kalle feta og spinat puffs. Disse ble en stor favoritt både hos meg og kjæresten min! Det du trenger er:

  • 280g frossen spinat
  • 2,5 dl smuldret fetaost
  • 1/2 dl hakket løk
  • 1 ss olivenolje
  • 1 ts oregano
  • 2 ts finhakket hvitløk
  • 2 egg
  • Butterdeigsplater (jeg kjøpte ferdig på butikken)
  • Salt og pepper etter smak

Tin spinaten og press ut så mye vann av den som du klarer. Hvis spinaten er for våt vil butterdeigen bli fuktig inni. Bland spinaten med den oppsmuldrede fetaosten, hakket løk, olje, oregano og hvitløk. Pisk det ene egget i en bolle for seg selv før du blander det med spinatblandingen. Tilsett salt og pepper etter eget ønske. Jeg kjøpte butterdeig på butikken, da jeg har lest en del om at det er ganske vanskelig å gjøre selv. Det er vel lov å jukse innimellom? Jeg delte mine plater først på langs slik at jeg fikk to lange strimler så delte jeg de i tre biter igjen. Da sitter du igjen med 6 kvadratiske biter per plate. Jeg kjevlet mine litt ut før jeg la en porsjon med spinatblanding i hver av de. Det siste egget pisker du nå og pensler over alle sammen.

Jeg fikk ca. 20 stykker av denne oppskriften. Stek de i forvarmet ovn på 200 grader i ca. 25 minutter. Mine sto i 22 da de var ganske små så du burde følge litt med på de mot slutten.

Jeg synes det var litt gøy å prøve seg på å bruke fetaost til noe annet enn bare salat. Begge oppskriftene ble veldig gode, og absolutt noe jeg kommer til å lage igjen. Den første retten blir sikkert brukt litt som kosemat enten på en lørdag eller til en jentekveld. Mens puffene nok vil passe godt som en forrett eller kanskje til lunsj på skolen.

41 kommentarer

Siste innlegg