Upcycle slitte sko

På loppemarked sist helg kom jeg over et par sko i min størrelse fra merket Unisa, et skikkelig kvalitetsmerke, men som dessverre ikke var spesielt pene. Jeg fikk de for 20 kroner, og bestemte meg for å prøve å trekke de om. Jeg fant fort ut at det ikke var så enkelt som det hørtes ut, i hvert fall ikke på tuppen av skoen og ved helen. Men jeg er nå i mål og ble faktisk ganske fornøyd. Her er fremgangsmåten:

Dere må ha et par sko som ikke er så fine, stoff dere vil kle skoene i, et godt lim, en saks og en boks spraylakk, eventuelt noe annet for å gjøre hælen fin igjen. Limet jeg brukte tror jeg kostet rundt 30 kr på Europris, og egner seg godt til tekstil, men også de fleste andre overflater.

Spraylakken jeg bruker er fra Carat. Denne her er ganske unik, fordi du kan spraye omtrent alt med den. Gummi eller andre fleksible materialer vil som regel sprekke opp ganske raskt om man spraylakkerer de, men ikke med den her! Den kommer i mange forskjellige farger, og koster ikke mer enn 129 kr. Bare Google Carat for å finne steder som selger den.

Det første jeg gjør er å spraye sålen. Dette bør gjøres ute, hvis det ikke går må du ha et underlag som for eksempel en gammel avis. Jeg sprayet hele sålen, også under slik at det ikke skal se dumt ut når jeg løfter foten. Jeg sprayet to lag med lakk, da ble resultatet jevnt og fint. Tørketiden står bakpå flasken, bare følg den så går det fint. Må også bare si at den må være 100 % tørr før du går med de, prøv de på og se om de lager merker på et ark før du har du på gulvet.

Så kommer den vanskeligste biten, nemlig å kle skoen med stoff. Her må du måle hvor store stykker du skal klippe ut, husk at det ser penest ut om du bretter inn kantene slik at du ikke får noen synlige frynser. Foran ble det en ganske stor utfordring, jeg klarte ikke å få det helt rett og bestemte meg for å legge det i rynker/folder isteden.

Og her ser dere det ferdige resultatet. Det som er litt dumt er at de er litt stygge på innsiden, så hvis du skal sette fra deg skoene på en fest eller noe vil det ikke se veldig pent ut. Men de ser i hvert fall bra ut på. Det er kanskje det viktigste. Er faktisk ganske fornøyd med de, så får jeg bare finne en passende anledning å bruke de.

25 kommentarer

Siste innlegg