Budsjett-tips: kultur og underholdning

Da var det tid for ukens budsjett-tips, denne gangen skal jeg prøve å komme med ideer til kulturelle opplevelser og underholdning som kan gjøres for en billig penge. Det siste året har jeg vært med på ganske mye forskjellig, mye av det var gratis og noe var veldig billig. Enjoy!

Idrettsarrangement 

Det arrangeres ofte idrettsarrangement i Norge, og ofte er det faktisk helt gratis å dra dit. Fotballkamper og slikt koster gjerne litt, men det pleier jeg ikke dra på. I vinter var jeg på Selvaag Boligs gratis skisprint på Bislett. Der var blant annet Petter Northug og flere utenlandske skiløpere. Det var utrolig gøy å være med på, ekstra gøy var det for barna som fikk autografer og en liten prat med løperne på vei til garderoben. Glava Tour of Norway tror jeg også er gratis å se? Da de hadde sluttetappe i Hønefoss var jeg der, og gikk fobi Edvald Boasson Hagen som ble intervjuet! Det var faktisk også mulig å gå på området hvor alle bussene til sykkellagene var parkert, så for de virkelig dedikerte kan dette sikkert være veldig gøy? Det er mest ski jeg har vært å sett på, og her koster det ikke veldig mye å komme inn. Jeg og et par venninner var på 5 mila i Holmenkollen i vinter og da kostet billettene 170,- da fikk vi se guttene gå, og man kunne også sjekke ut hopprenn. Vi var veldig heldig og fikk kommet oss inn på VIP-tribunen, helt inne ved mål! Hun ene satt faktisk ved siden av Anders Baasmo Christiansen, morsomt!


Petter Northug på Selvaag Boligs sprint på Bislett.

Kino: 2 for 1 på tirsdag

Netcom og Chess har en deal som gir kunder to billetter for prisen av én på tirsdager. Har du ikke Netcom eller Chess er det bare å ta med seg en venn som har det. Jeg synes kinobilletter er ganske dyre så liker å benytte meg av dette tilbudet. 3D-briller er unødvendig å kjøpe mer enn én gang, så husk å ta de med. Du kan også spare masse på å kjøpe det du vil spise på butikken før du kommer. Hvis du er medlem på Kinopluss får flere fordeler, blant annet så får du poeng hver gang du kjøper billetter og varer i kiosken. Poengene kan du spare opp og kan senere brukes til å kjøpe enten billetter eller ting i kiosken. Det er forskjellige nivåer du kan nå, alt ettersom hvor ofte du går på kino. Les mer om det her da vel. Et annet tips er å få med seg store premierer, jeg var på Colosseum kino og premieren av den siste Twilightfilmen. Dit kom to av skuespillerne fra filmen, Jackson Rathbone og Nikki Reed.

Jackson Rathbone og Nikki Reed på premieren av den siste Twilightfilmen. 

Tv-innspillinger 

Det hender at enkelte tv-programmer trenger publikum, og noen ganer er det gratis. Senkveld vet jeg koster penger, men her går billettinntektene til UNICEF. Golden Goal, The Voice og flere programmer på NRK er i hvert fall gratis. De fleste av disse innspillingene foregår i Oslo, men hvis du bor i nærheten så tror jeg det kan være veldig gøy!

Museer 

Veldig mange museer er kjempebillige å komme inn, og noen er faktisk gratis! På Visit Norway finner dere en oversikt over museer i hele Norge, jeg har sjekket ut noen for Oslo. Filmmuseet i Oslo har gratis inngang (så vidt jeg har skjønt), men om du vil ha omvisning koster det penger. Nasjonalgalleriet koster 30 kr, Kon-Tiki koster 50 kr og historisk museum koster 25 kr. Norsk tryllemuseum og Oslo skolemuseum skal også ha gratis inngang. Nå fikk jeg faktisk veldig lyst til å ta meg en liten museumsrunde selv. Har ikke vært på museum siden starten av forrige skoleår, da var vi på filmmuseet i Oslo. Det var veldig mye gøy å se der, anbefaler dere å ta turen.

Gratis festivaler 

Det finnes en del festivaler av forskjellig sort som er gratis. Jeg har selv deltatt på Oslo bokfestival, og uansett hvor teit det kanskje høres ut så var det kjempe gøy! De hadde forskjellige foredrag med forfattere, diverse kurs og konserter. Noe av det jeg fikk med meg var: høytlesning av Linnea Myhre, syverksted med Jenny Skavlan, sushikurs, cupcakekurs og konsert med Lars-Lillo Stenberg. Hadde det kjempegøy der, i tillegg var det ofte smaksprøver på ting, gratis kaffe og masse gode tilbud. I vår (tror jeg) hadde de også en krim-bokfestival men da fikk jeg kun deltatt på et av arrangementene da jeg var litt opptatt. Dette var også spennende, om man liker krim.

Cupcakekurs med ekskona til Vinnie og sushikurs med sushirestauranten Nippon Art. Begge deler under Oslo Bokfestival 2012.


Syverksted med Jenny Skavlan under bokfestivalen i Oslo 2012. 

Konserter 

Konsert er ofte dyrt å dra på, men hvis du har lyst til å dra gratis på konsert så er det hver søndag gratis inngang og konsert på BLÅ med bandet Frank Znort. Har aldri vært der selv, men har hørt at det er veldig god stemning der. Dessuten har St. Hanshaugen ofte gratiskonserter i parken. Det skal holdes en nå 29. august, så hvis du er i nærheten kan det være verdt å ta turen. Her gjelder det egentlig å bare søke litt rundt på nett, for det dukker stadig opp gratiskonserter. VG-lista topp 20 er jo veldig kjent da, men det er vel over for denne gangen.

Diverse arrangementer 

Det hender stadig at diverse arrangementer melder seg. Premierefester, boklanseringer osv. Tidligere i år var jeg på lanseringen av Jo Nesbøs siste Harry Hole bok. Inngangen var gratis og det var lett servering med vann, nøtter og jordbær. Jo Nesbø var der selv og fortalte litt om boka, i tillegg var det live musikk. De første 100 som kom (jeg var en av de) fikk komme gratis inn på lanseringsfesten som ble holdt dagen etter. Tror prisen originalt var 200, så det er jo egentlig ikke så ille det heller. Lanseringsfesten var utrolig bra, med mange musikalske bidrag og Jo Nesbø som snakket litt om boken. Jeg vet også at By Malene Birger hadde en shoppingkveld i anledning sin 10-årsdag med cupcakes, champagne og goodiebags til et antall av gjestene. Tror det var mulig for alle å komme dit, så et arrangement for det på Facebook. Slike ting skjer sikkert av og til det gjelder bare å følge litt med på nett.

Jo Nesbø opptrer på lanseringsfesten av boken “Politi”. 

Andrea Badendycks klesutsalg på Hendrix Hair tidligere i år. Fikk goodiebag med fine hårprodukter. 

4 kommentarer
    1. Wow, så mange ting det finnes som går ann å gjøre selv om en er på budsjett! Jeg blir rett og slett fasinert, for jeg finner jo ingenting å gjøre selv! Tusen takk for tips! 🙂
      Peace and Love ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg