Økonomitips til studenten

Nå er skolestart og studenttilværelsen rett rundt hjørnet og da dukker det opp en haug med økonomitips for studenter med tynn lommebok. Jeg synes det er veldig bra med slike tips, men ofte virker det som at de som skriver artiklene ikke helt har et realistisk bilde av de nødvendige utgiftene studenter har. Siden jeg har levd på Lånekassen i ett år nå uten problem tenkte jeg å lage min egne lille studentøkonomi-guide. 

Studentbolig

Ikke alle er like heldig og får tak i studentbolig. Tipset her er å være veldig tidlig ute, og da mener jeg veldig tidlig! Det er en kjent sak at det er mangel på studentboliger så førstemann til mølla gjelder dessverre i dette tilfelle. Da jeg søkte gjorde jeg det lenge før jul, fikk svar i juni og flyttet inn i august. Dersom du ikke er så heldig må man bare gjøre så godt man kan og starte letingen på privatmarkedet. Her har jeg ingen tips da jeg aldri har leid privat. 

Budsjett

Dette er kanskje det beste tipset jeg kan gi dere! Sett opp budsjett med en gang, enten på data eller på papir. Jeg bruker et fra Sparebanken 1 (det har ikke noe å si hvilken bank du har), og liker best å bruke den som heter “mer avansert budsjettmal”. Denne gir kjempegod oversikt, hvor du kan legge inn og fjerne utgiftsposter etter eget ønske. Jeg anbefaler også å ha en perm hvor du setter inn betalte regninger, slik holder du lett orden over hvor pengene dine går. Eventuelt kan du ha en mappe på dataen med elektroniske regninger, jeg må ha orden på alt slikt. Kontrollfrik!

Studentrabatter

Det finnes utallige studentrabatter der ute en kan benytte seg av. Studenttorget har en veldig fin oversikt over forskjellige byer og kategorier. I tillegg så får du en god del rabatter hos restauranter og butikker om du viser studiebeviset ditt. Handler du en del på nett kan kupongkode.com spare deg for en del kroner. De har utrolig mange rabatter fra forskjellige butikker, bare søk etter den butikken du har tenkt til å handle i. Og et siste sparetips for shopping, dette er genialt: kickback! Her får du rett og slett igjen penger når du handler. De nettbutikkene som har kickback har gitt en viss prosentandel som du får satt inn på “kickback-kontoen” din når kjøpet er registrert. Når du har spart opp en del kan du få tilsendt gavekort fra forskjellige steder, eller Visa Spendon, som funker på samme måte som et vanlig bankkort. Dette er penger du bare får, som du hadde “tapt” dersom du ikke registrer kickback. SMART. 

Kjøp brukt 

Pensumbøker er utrolig dyrt så det kan lønne seg å sjekke forskjellige butikker om man skal kjøpe, ord.no, akademika.no amazon.com osv. Det aller billigste er dog å kjøpe brukt. I de fleste tilfeller skal det gå fint å få tak i. Se etter lapper på skolen din, sjekk om skolen eller linja du skal gå har en Facebookside, der legger mange bøker ut for salg. På finn.no selger også mange bøker brukt har jeg sett, man må rett og slett bare lete litt. I fjor fikk jeg alle mine bøker brukt for ca. halve prisen av hva de nye koster. I løpet av året skriver man som regel notater til alle bøkene så da kan du jo selge de igjen også, dersom du ikke liker å spare på de. Møbler trenger man også noen ganger, her er finn.no genialt! Brukte møbler ser ofte nye ut og kan være like fine som nye. 


 

Kutt unødvendige utgifter

Det er ikke nødvendig med kantinemat hver dag, lag deg heller en god lunsj hjemme! Jeg kommer sikkert til å komme med en del lunsjtips utover året, da jeg nesten alltid har med meg mat på skolen. Hemmeligheten for å lykkes med matpakka er å variere. Ingen gidder å spise kneipbrød med svett gulost hver dag. Lag deg en salat, bruk restene fra middagen, blad deg en smoothie, bak horn osv. Her er det så mange muligheter at det egentlig bare er fantasien som setter grensene. Et annet punkt som mange ofte sløser bort penger på er transport. I Oslo koster månedskort i sone 1 380 kr, hvis du kan gå til skolen isteden men ikke gidder så burde du virkelig ta deg selv i nakken! Det er snakk om nesten 400 kr, som utgjør litt over 4500 kr i året. Bysykler er også kjempebillig og er noe jeg har blitt veldig glad i å bruke dersom det er litt for langt å gå, men også litt for kort til å gidde å bruke bussen.  

Slutt å vær så kresen 

Det er så mange som tror man ikke kan kjøpe for eksempel melk som går ut samme dag, men faktisk så er melk, ost, egg og mange andre produkter HELT trygt å spise flere dager over datoen. Butikker selger ofte slike varer til halve prisen, så det er faktisk en god del å spare her. Bunnpris, Joker, Ica, Rimi og Rema1000 er butikker jeg vet pleier  å gjøre dette. Det er også lurt å tenke over hva det står på pakken, det er nemlig forskjell på “best før” og “siste forbruksdag”. Best før kan du trygt spise over datoen, men siste forbruksdag skal du være litt forsiktig med da dette ofte er lett fordervelige matvarer.

Studentskibnad

Når du studerer må du som regel melde deg inn i studentskibnaden for området ditt, selv om dette koster ca. 500 kr så får du en del fordeler. Studentskibnaden i Oslo deler ved semesterstart ut gratis skoledagbøker, disse finner du ved deres kontorer eller ved de fleste studiestedene rundt om i byen. Jeg regner med at det er slik i andre studentbyer også? Da slipper du kjøpe en almanakk som fort koster noen kroner. I tillegg kan du få helsetjenester gjennom de, fastlege, tannlege osv. Overstiger helseutgiftene dine 200 kr får du det igjen, er dog ikke helt sikker på om dette gjelder tannlege. Du får også muligheten til å trene billig ved treningssentrene deres. Her er studentskibnaden i Oslos nettsider hvis du vil lese mer om hva de tilbyr. 

Ta en ekstrajobb om nødvendig

Sliter du med å få ting til å gå rundt kan det lønne seg å finne en ekstrajobb som ikke tar opp for mye av tiden din. Det er viktig at jobben ikke kommer i veien for studiene, det er tross alt det viktigste. Det er mange som  er avhengig av å få støtte fra foreldrene under studietiden, dette kan være litt dumt da du ikke lærer deg å være selvstendig. Så da kan kanskje en ekstrajobb være løsningen. 

Håper noen av disse tipsene kan være til hjelp for noen, jeg benytter meg i hvert fall av disse selv og har overlev greit det første året. Så til de økonomiguidene som hevder at det er umulig å overleve på studielånet har faktisk feil. Dersom man er uheldig med leieprisen på bolig skjønner jeg det, men dersom man ligger på 3900 kroner som er den gjennomsnittlige husleien på studentboliger (Kilde: dine penger) skal det gå greit. Husk at det alltid er lurt å spare det man kan. Er det noe du ønsker deg sett av litt penger hver måned til det. 

 

Helt tilslutt vil jeg bare anbefale dere å tegne forsikring! Dersom du skulle bli frastjålet noe eller noe skulle skje med deg så har du en økonomisk sikring. Denne forsikringen er jeg veldig fornøyd med, den dekker det meste man trenger og er i tillegg veldig studentvennlig på pris. 

Har du noen tips jeg ikke har tatt med her så kom gjerne med de!

– Sara 


#økonomi #økonomitips #student #studentøkonomi #penger #spare #studentskibnad #regnskap #budsjett

9 kommentarer

Siste innlegg